Få styr på de nye commerce-spilleregler

Når moderne forbrugere researcher og køber nye produkter og services, sker det online. For din virksomhed betyder det, at potentialet for at eksportere produkter til forbrugere i andre lande er blevet større. Konkurrencen er imidlertid blevet hårdere, da mange udenlandske udbydere også står parate til at omfavne forbrugernes behov.

Forbrugernes adfærd og de mange udenlandske udbydere udfordrer derfor din virksomheds eksisterende forretningsmodel. For ikke at risikere tab af fremtidige indtægter og markedsandele bør din virksomhed derfor imødekomme den nye digitale omstilling, og udnytte e-eksportens store potentielle, hvis den ikke allerede har. 

I Danmark er det kun én ud af ti virksomheder, der eksporterer digitalt. Det kan dog skyldes, at mange af dem endnu ikke sælger varer online på det danske marked, selvom potentialet for e-commerce er stort for danske virksomheder.

Er din virksomhed en af dem, som endnu ikke anvender e-commerce, kan du her blive klogere på, hvilke fordele det kan have for din virksomhed.

Grafisk billede af enheder

Webshoppens fordele

Dansk Industri har i samarbejde med Epinion foretaget et studie i 2017, der omhandler danske B2B-virksomheders syn på digitalisering af handel. Det viser, at virksomhederne som sælger varer online oplever:

  • et styrket brand
  • øget omsætning
  • forbedret effektivitet og kundeloyalitet
  • nye kunde- og distributionskanaler

De samme gevinster gør sig imidlertid gældende for B2B-virksomheder uden e-commerce, men de undervurderer i hvor høj grad den digitale indsats også indirekte kan øge omsætning. Her er der tale om øget indtjening gennem digitalisering af fx:

  • Produkt-parameteret herunder bedre fremvisning af sortiment, priser, produktfiltrering og mere målrettet produktsøgning.
  • Distribution-parameteret herunder bedre tilgængelighed, distributionskanaler, kundeservice og lagerstyrting.
  • Pris-parameteret herunder bedre mulighed for at sammenligne priser med konkurrenternes, regulere på rabat- og tilbudsordninger og lavere butiksomkostninger.
  • Promotion-parameteret herunder bedre mulighed for anvendelse af digitale virkemidler som fx sociale medier, loyalitetsprogrammer, nyhedsbreve og SEM til at optimere forbrugernes købsoplevelse, og til at måle på ens marketingindsats.

Fra et forretningsperspektiv kan e-commerce dermed kan være med til at styrke forbrugernes kendskab til dit brand, da en online tilstedeværelse øger din tilgængelighed for de online forbrugere. I den forbindelse kan implementering af virkemidler som sociale medier, SEO og e-eksport hjælpe til at nå nye kunde- og distributionskanaler. Når forbrugerne er blevet konverteret videre til din webshop, er det vigtigt at fastholde dem på sitet, og som kunder. Dette kan virkemidler såsom UX, CTA-funktioner, et brugervenligt navigeringssystem, loyalitetsprogrammer, produktnyheder og online kundeservice bidrage til. Hvis disse virkemidler anvendes strategisk kan de bidrage til at øge din virksomheds kundeloyalitet, og dermed styrke dit brand.

E-commerce kan dermed bidrage til at øge kendskab og troværdighed til dit brand samt skabe flere salgsleads, og dermed øge omsætningen, foruden at være et virkemiddel til at betræde nye internationale markeder.

 

Hvilke e-commerce platforme anbefaler vi?

Hos Kruso siger vores erfaringer os, at commerce motorer som uCommerce og Episerver Commerce skaber en bedre brugeroplevelse for webredaktører og besøgende. Det skyldes, at de kan være med til at sikre fuldt integreret e­-commerce løsninger på tværs af en række indholdsstyrende systemer, hvorfor det er de commerce motorer, som vi stærkt anbefaler vores kunder at bruge. Webredaktøren får samtidigt større kreativ frihed, hvilket med vores rådgivende viden, imødekommer forbrugernes behov om en brugervenlig købsoplevelse online.

HAR DU BRUG FOR SPARRING OM E-COMMERCE?

Wanna talk?

CTO

Telefon: +45 2681 2085

Mail: nsb@kruso.dk