Overlevelsestips for en e-commerce manager

Hvordan skal e-commerce managere finde fodfæste i i dags e-commerce verden med high-demand kunder og frygt for det mægtige Amazon?

Denne artikel er målrettet virksomheder, som arbejder med e-commerce, men som har behov for at ændre fokus, så de bliver mere digitale og prioriterer e-business for vækst og business transformation så som markeder, der bevæger sig online eller bliver globale. Artiklen er skrevet i samarbejde med mine dygtige kollegaer hos Kruso.

Din chef har læst bestsellers omkring digital transformation, og hvad man skal gøre for at vinde e-commerce æraen. Bestyrelsen har besluttet at øge budgettet for marketing og/eller IT en smule for at implementere e-commerce eller udvide og skalere jeres eksisterende, delvist specialbyggede e-commerce platform til nye markeder. Mantraet er: ”Kom i gang, se hvad der sker og tilpas undervejs”. Det efterlader e-commerce manageren med en slags ledelsesaccept, en ændring i strategi og en ordre på at handle. Hvis det var den vilde natur, ville det være tid til at finde din schweizerkniv frem for at overleve. Så hvad gør du bag dit skrivebord?

Jeg har samlet en række overlevelsestips som mine kollegaer og jeg mener er essentielle for at lykkedes som e-commerce manager. De er ikke baseret på, hvad vi har læst i bøger eller hørt på konferenser men i stedet på vores erfaringer fra adskillelige projekter for kunder i Skandinavien.

1. Forberedelse, eller ej

Før kampen bør du altid forberede dig, men… nogle gange ser vi organisationer vende sig selv på vrangen i deres egen forberedelse. Det er ofte spild af tid og interne ressourcer. Nogle hjørnesten bliver nødt til at lægges men at igangsætte en lang, internt-udviklet e-commerce strategi er ikke effektivt. Det, e-commerce projekter har brug for, er ledelsens accept og tro på projektet. Top ledelsen bliver nødt til at være villige til at acceptere at virksomheden må ændres, gamle egenskaber og kvaliteter virker ikke nødvendigvis online, og opbygningen af forbrugersegmenter og deres købevaner flytter sig mod nye købsrejser på digitale platforme.

2. Vær agil

Engang for (ikke) så længe siden var en struktureret, rigid og forholdsvis simpel e-commerceside at foretrække. Men tider skifter, mennesker forandres - og ligeså gør forbrugernes krav og behov. En eksplosion i touchpoints og muligheder har øget efterspørgslen på mere agile og fleksible e-commerce platforme. At definere kunder som en samlet type og udvikle et system herefter er ikke længere nok til at følge med, da disse ”typer” kontinuerligt forandrer og ændrer sig. Derfor må din tilgang og din e-commerce platform gøre det samme. En agil tilgang og en vedvarende ambition om hele tiden at udvikle din platform er afgørende. Sørg for at din e-commerce platform lader dig være agil – den bør være let at udvide og opdatere. Episerver er en rollemodel med deres opdateringer hver anden uge for alle deres produkter.

3. Data er fedt. Dårlige datakvalitet – ikke så fedt

Du bliver nok nødt til at acceptere, at din produktdata og digitale assets aldrig bliver forberedte nok. Du skal altid være klar over risikoen for dårlig data, og Data Quality Assessment er altid noget du må foretage på den ene eller anden måde. Det kan være alt lige fra få prøver til data wash programmer. I e-commerce projektet har du brug for så meget data fra adskillige kilder at frygten for data vil få dig til at miste fokus på det, der vigtigst. Du ser ofte andre dele af din virksomhed involveret i forbedring af den data, du bruger (eks. ERP og CRM-data, varer, shipping og betalingsdata, osv.). Ofte er der også et PIM system ejet af e-commerce manageren. Med alle disse kilder må datakvalitet være et løbende mantra for projektet frem for en engangsting. Data vil udvikle sig, sammensmelte, udvindes og renses i takt med at du implementerer og vedligeholder din e-commerce løsning. I begyndelsen af et projekt er en kortlægning af arkitekturen og data flowet altid obligatorisk for at skabe overblik, men det må aldrig blive fastlåst eller statisk. Arkitektur og hvordan data deles, spredes, sendes og hentes mellem systemer, tilpasses gennem processen. Accepter agil data management – så kan du sove trygt om natten.

4. Søg hjælp

E-commerce er ikke noget, du kan klare på en dag. Mange organisationer antager, at de kan benytte deres eksisterende medarbejdere og blot ændre, hvad medarbejderne laver til e-commerce. Nogle gange virker det, men nogle gange er det en blindgyde. En organisation tager en stor risiko ved at transformere offline marketingfolk til digitale. Derfor er rådet altid at søge hjælp. Tiltræk et bestyrelsesmedlem med erfaring fra lignende e-commerce projekter, og/eller hyr en ekstern specialiseret konsulent. At finde en erfaren e-commerce manager eller endda et team af digitale marketingfolk er en god start. De vil vide, at e-commerce ikke er et projekt, men en løbende proces i din organisation, og din måde af transformere din virksomhed til digital. Derfor nytter hjælpen ikke, hvis det er engangsråd, rapporter eller en ekstern konsulent med et på forhånd fastelagt antal timer.

5. E-commerce platforme er her for at hjælpe, men komplicerede ting er komplicerede

E-commerce er en disciplin i digital, og du bliver nødt til at tage det seriøst. E-commerce platformen er bygget til at støtte din virksomhed til at levere en glidende online oplevelse. Se e-commerce platformen som det overordnede hub, der lader data flyde igennem, blive beriget, blive kombineret og blive lagret, og det kombinerer content og commerce i en kontekstuel marketingoplevelse. En velvalgt e-commerce platform vil kunne modelleres ind i din organisations præcise behov og være fleksibel nok til fortsat at understøtte nye krav og features i fremtiden. Når du skal vælge den rette e-commerce platform anbefaler vi altid at foretage en vurdering og ikke kun vælge på baggrund af tidligere erfaringer. Platformen vil blive en central del af din infrastruktur og ikke alle e-commerce platforme virker til enhver sag lige meget, om brandet er stort og berømt eller nyt og upcoming. Når du har din platform på plads, er det vigtigt, at du virkelig kender dens features og funktioner. Vi har set mange kunder underudnytte deres platforme – et rent spild af til tider store investeringer. Vi mener, at Episerver skiller sig ud, når det kommer til at tilbyde manualer, træningskurser og support. Hvis det ikke er nok, er det er stort, venligt, online fællesskab på world.episerver.com. 

For at opsummere; Du skal være modig, du skal turde, der vil være mange usikkerheder. Du skal sikkert lære en masse. Søg hjælp fra nogle med erfaring, som også er modige og tør udfordre både dig og din organisation.

 
Easy peasy

Wanna talk?

Mail: erik@kruso.se