'Smuthuller' for tredjeparts cookies i Google Analytics kan give GDPR-problemer

”Smuthuller” i Google Analytics for tredjeparts cookies

Er du klar over, om jeres site benytter tredjeparts cookies, og i så fald hvilke? Hos Kruso oplever vi, at flere sites benytter tredjeparts cookies såsom ”DoubleClick”, uden at de ansvarlige er klar over det. Bestemte indstillinger i Google Analytics giver nemlig tilladelse til denne type tredjeparts cookies på websitet, hvilket kan være et stort problem ifht. GDPR.

Cookies som ”DoubleClick” kan ligge på websites, som (tidligere) har aktiveret remarketing-tracking i Google Analytics. DoubleClick er Googles annonceringsnetværk, og ved at have en ”DoubleClick” cookie deler du data om dine besøgendes adfærd og demografi med en tredjepart. Der skal derfor gives aktiv tilladelse fra brugernes side, for at denne cookie må bruges ifølge persondataforordningen. Hvis du ikke er klar over, at en tredjepart har adgang til dine brugeres data, beder du ikke brugerne om tilladelse – og så opstår problemet.

Det er heldigvis simpelt at deaktivere adgangen for tredjeparter som ”DoubleClick”, hvis du ikke ønsker at anvende dem og bede dine brugere om tilladelse. Vi vil derfor anbefale alle websiteansvarlige at gennemføre to trin for at få overblik over aktive cookies og lukke smuthullerne.

 

Tjek dit site og få overblik over cookies

En nem måde at tjekke hvilke cookies jeres site benytter er at bruge et værktøj som f.eks. ”Attacat Cookie Audit Tool”, som er en Google Chrome extension. Slå den til, surf lidt rundt på sitet, slå den fra og tjek rapporten igennem. Hvis du her spotter nogle cookies, som du er i tvivl om, er du meget velkommen til at tage kontakt til os. Så hjælper vi gerne med at undersøge sagen og finde en løsning, så du ikke bryder reglerne om databeskyttelse og/eller cookie-samtykke.

 

Luk smuthullerne for tredjeparts cookies som ”DoubleClick”

Hvis du ikke aktivt anvender remarketing, og derfor ikke beder om tilladelse fra dine brugere til at placere remarketing cookies som ”DoubleClick” hos dem, så bør du deaktivere muligheden for at benytte dem i din Google Analytics opsætning. Selvom du aldrig har anvendt remarketing, bør du alligevel undersøge, om disse indstillinger er korrekt opsat.

Det kræver blot, at du åbner Google Analytics, går til ”Administrator” -> ”Sporingsoplysninger” -> ”Dataindsamling” og deaktiverer begge parametre ”Remarketing” og ”Funktioner til annonceringsrapportering” (hvis de ikke i forvejen er deaktiveret) og slutteligt gemmer de nye indstillinger.

 

Screenshot fra Google Analytics

Alternativer til Google Analytics

Et af de mest debatterede emner siden GDPR trådte i kraft i maj er, om brugen af Google Analytics ville være i strid med persondataforordningen. Udfordringen med Google Analytics er, at I som virksomhed eller organisation ikke ejer den data, som Google henter om jeres brugere og deres adfærd. Derfor er I selv ansvarlige for, at Google ikke kan indhente oplysninger, som er personfølsomme eller personhenførbare. Det er muligt både at overholde GDPR og benytte Google Analytics, men det stiller større krav til jer som virksomhed, end hvis I vælger en anden løsning, hvor I selv ejer de data, som genereres og dermed ikke deler dem med en tredjepart.

Vi anbefaler Siteimprove Analytics, som er det mest avancerede værktøj på markedet. Siteimprove gør det muligt for jer selv at tage ejerskab over al data, som genereres ud fra jeres website. Hvis I synes, Siteimprove lyder interessant, så tag kontakt til os, så vi kan opsætte en demo og vise jer mulighederne. En anden mulighed er self-hosted data services såsom Piwik, der er en cloud-baseret dataanalyseplatform, som også garanterer dig ejerskab over de indsamlede data. Du kan finde andre alternativer her.

 

Om Siteimprove

Siteimprove er et super intelligent crawl-software, som kan scanne websites for fejl i både SEO, indholdskvalitet (f.eks. stavefejl, døde links m.m.), GDPR-problemer og webtilgængelighedproblemer. Samtidig har Siteimprove deres eget Analytics-værktøj, som kan erstatte Google Analytics, og som er langt mere brugervenligt (og indeholder flere funktioner). En af fordelene ved at skifte fra Google Analytics til Siteimprove er, at Siteimprove ikke tager ejerskab over jeres data. Det er med andre ord kun jer, der har ejerskab over de data, Siteimprove indhenter om jeres brugere.

Siteimprove kan sættes op, så hver redaktør har sine egne ansvarsområder, og det er let at opstille regler (også kaldet politikker), som indholdet på siden skal leve op til. Desuden deles alle fejl op i forskellige kategorier, så man nemt kan vurdere, hvornår noget kan løses af en redaktør, og hvornår der skal bruges udviklertimer på at løse det.

Giv vores Digital Marketing Consultant, Katrine Sterup, et kald på tlf. 24 85 36 94, hvis du vil høre mere om jeres muligheder med Siteimprove. Vi opsætter gerne en demo og viser jer, hvor meget Siteimprove har at byde på.

Wanna talk?

Digital Marketing Consultant

Telefon: +45 2485 3694

Mail: kjs@kruso.dk

L