Undgå at dit website bliver ”usikkert” d. 1. oktober

Sikkerhed er en god ting – i hvert fald på nettet. Derfor reagerer de fleste med tvivl og modvilje, hvis de mødes af en sikkerhedsadvarsel, når de besøger et website. Hvis du ikke vil risikere, at dine brugere eller kunder kommer ud for det, og måske forlader din side igen, så læs med her. Vi forklarer dig de tre vigtigste fordele ved at skifte til https inden 1. oktober:

  1. Du bevarer dine kunders tillid til dit site.
  2. Du sikrer dine kunders følsomme oplysninger.
  3. Du opnår en bedre SEO-ranking på Google.

Fra http til https. Nu!

Google gav allerede i 2014 besked om, at man ved at overgå til https ville opnå et mindre SEO-løft. Hvis du endnu ikke er gået over til https, så bør du ændre det inden 1. oktober 2017. Fra og med oktober begynder Google nemlig at advare brugere, som besøger dit http site. Ikke nok med det, så bliver du også straffet på SEO-fronten. Google ønsker at skabe den højest mulige sikkerhed for deres brugere, og derfor har de strammet deres SEO-algoritmer, så https sider favoriseres yderligere i søgeresultatet. Derudover er en sikkerhedsadvarsel bestemt ikke gavnlig for dine kunders tiltro til dig og dit site. Alt i alt er der altså hårde tider forude for de sites, som ikke overgår til https inden oktober.

Men hvad er https?

Hypertext Transfer Protocol Secure er, som du nok har regnet ud, en krypteret udgave af http. Krypteringen består i en SSL-forbindelse, en sikkerhedsteknologi, som bruges til at flytte data sikkert mellem din webserver og den besøgendes webbrowser. Det er selvsagt vigtigt, at dine kunders passwords,  dankortoplysninger eller CPR-numre ikke bliver hacket via en usikker forbindelse. Ved at skifte til https mindsker du risikoen for, at dette sker.

 

Sådan skifter du til https

Hvis du er klar til at tage skridtet mod et mere sikkert site, skal du købe et SSL-certifikat, som skal implemeteres på dit site. Certifikatet fås med forskellige niveauer af sikkerhed, og det vil oftest være IT-afdelingen som står for indkøbet og administrationen af det.

  • Basis niveau (DV = Domænevalidering)
  • Enhanced niveau (OV = Organisationsvalidering)
  • Complete niveau (EV = Udviddet validering)

Er der tale om en mindre virksomhed, vil basis niveau i de fleste tilfælde være tilstrækkeligt. Kan du ikke selv implementere certifikatet, kan du få en udvikler til at hjælpe. Du er altid velkommen til at kontakte os hos Kruso, hvis du har brug for hjælp til overgangen.

Hvis du vil vide mere om forskellene mellem de forskellige typer af certifikater, findes der en god guide her.

Når certifikatet tages i brug svarer det til, at du får et helt nyt domæne. Derfor er det vigtigt, at du laver korrekte 301 redirects fra det gamle http domæne til det nye https domæne. Husk også at gennemgå dine interne links og opdatere dem til https. Det er desuden vigtigt, at du sørger for at Google ikke længere indexerer dit gamle domæne, da det vil opfattes som duplikeret indhold og skabe en dårligere ranking for dit nye site.

Husk at selvom skiftet fra http til https øger sikkerheden på dit site, så er du aldrig 100 procent sikret imod hacking. Når det er sagt, så overstiger fordelene ved skiftet langt ulemperne!

Har du brug for sparring om din overgang til https?

Wanna talk?

CTO

Telefon: +45 2681 2085

Mail: nsb@kruso.dk