Vejen til det gode kommunale tilflyttersite

Sådan sikrer du et vækstskabende tilflyttersite.

Det gode tilflyttersite

Hvordan markedsfører man sin kommune bedst muligt for nye tilflyttere? 
I kender jeres konkurrenter i de tilstødende kommuner, så hvad er det, der gør jeres kommune så speciel? Hvem er jeres ønskede nye tilflyttere? Og hvad har I af ressourcer nu og i fremtiden til opdatering af tilflyttersitet?

Kruso indleder arbejdet med udviklingen af et nyt tilflyttersite med afklarings- og UX workshops, hvor det handler om at forene brugernes behov, kommunens økonomiske ressourcer og de tekniske muligheder.

Model

 

Vi er løbende i dialog med kommunen for, at tilsikre den optimale løsning.

Her ridser vi kort op, hvad kommunen skal gøre sig af overvejelser i igangsættelsen af et tilflyttersite.

Hvad kan i tilbyde tilflytterne?

Kommunerne er nødt til at tænke på kommende borgere på samme måde, som virksomheder tænker på nye kunder. Det handler om at få kommunikeret de rigtige værdier på den bedste måde og på de rigtige kanaler, så målgruppen rammes lige det rigtige sted.

Er din målgruppe det grå guld eller børnefamilier? Kruso arbejder, i forbindelse med udvikling af tilflyttersites, med borger-personas for at tilsikre målrettet kommunikation. Sideløbende skal kommunens profil identificeres for at have et klart budskab om, hvad I tilbyder: Vil I præsentere jeres faciliteter som på tilflyttersitet Velkommentilholbaek.dk, der faktuelt præsenterer job, boliger, institutioner, indkøbsmuligheder og meget andet. Eller er det fornemmelsen af et hverdagsliv, rigt på oplevelser for familien, som tilflyttersitet Flyttilhelsingor.dk, I har brug for?

 

Hvad er jeres content?

I forlængelse af, hvad kommunen ønsker at kommunikere til potentielle nye borgere, skal der fra første spadestik til tilflyttersitet overvejes, hvilket content, der skal anvendes. Ikke blot til lanceringen, hvor der som regel er afsat ekstra ressourcer til et helt nyt site, der gerne skal tiltrække sig mediernes opmærksomhed, men også i årene frem.

Valg af content afhænger af ressourcer: Har I løbende redaktører til rådighed til produktion af content? Skal der skrives indlæg målrettet tilflyttersitet, eller kan I benytte jer af allerede eksisterende content som for eksempel nyheder på jeres hjemmeside, Kultunaut events, feeds fra sociale medier - eller ønsker I integration med eksisterende eksterne kilder?

Integration med eksisterende content kan reducere jeres behov for interne ressourcer betydeligt. Gør jer derfor overvejelser om fremtidens vedligeholdelse af tilflyttersitet allerede fra begyndelsen.

 

Vores tilgang

Kruso's tilgang til tilflyttersitet er, så tidligt som muligt, at inddrage vores forskellige fagligheder i processen. Dermed tilsikrer vi at koncept, udvikling og tidsplan er ”alignet” fra begyndelsen, og at vi sikrer jer en løsning, der er skalerbar og anvendelig i årene der kommer.

Nedenstående er de punkter, som skal indtænkes i jeres overvejelser om et tilflyttersite:

Tabel

Wanna talk?

Project Manager

Telefon: +45 5386 1553

Mail: marie@kruso.dk

L